Interview met de oprichters van Feel Iceland


Er is nog nooit zoveel vraag geweest naar IJslandse huidverzorgingsproducten, zowel in IJsland als in het buitenland want IJslanders staan bekend als een volk met een zeer mooie huid. Het aantal IJslandse huidproduct merken neemt elk jaar toe, en hun succes is almaar stijgend, terwijl IJslandse make-up producten geen echte hit scoren.

Wat brengt mensen ertoe een bedrijf te starten en huidverzorgingsproducten te produceren? Is het een lang gekoesterde droom of een goede business opportunity? Wat maakt de huidverzorgingsproducten zo goed?

Het interview met Feel Iceland

Hoe en op welk moment krijg je het idee om een huidproduct op de markt te brengen?
Wanneer je het moe bent om na te moeten denken over de ingrediënten van alle huidproducten die je gebruikt en je niet alle namen van al deze schadelijke stoffen kunt onthouden en als je iets wilt dat heel puur en effectief is dat kan worden vertrouwd.


Wat maakt jouw / jullie product uniek en anders dan anderen?
Je kunt al onze producten eten, zowel het voedingssupplement als het gezichtsserum!

We denken verder dan de meeste merken die huidverzorging ontwikkelen omdat we niet alleen producten bieden die je op je huid aanbrengt, maar ook die je inneemt. Het is zó belangrijk wat we innemen en alleen crème en andere middelen smeren is eigenlijk slechts het topje van de ijsberg. Want wat we eten heeft een enorm effect op de huid. Japanse vrouwen weten dit al tientallen jaren en nemen collageen supplementen in voor het behoud van een jonger uitziende huid. Nu zijn ook Europeanen en de Amerikanen dit briljantje aan het ontdekken.

Onze producten zijn gemaakt van lokale grondstoffen die in het verleden vaak werden weggegooid, zoals vissenhuid en kabeljauw enzymen. Toen was niet bekend dat deze grondstoffen zeer goede werkzame stoffen bevatten en van deze werkzame stoffen hebben we gebruik gemaakt. We denken na over onze impact op het milieu en nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer serieus.

Hoe lang duurt het om een product te ontwikkelen?
Dat verschilt enorm maar het is ongelofelijk hoeveel meer tijd het vaak kost dan je had verwacht. Het kan b.v. lang duren om de juiste verpakking te vinden, en dat is iets waarvan men denkt dat het relatief gemakkelijk zou zijn. We hebben samengewerkt met bedrijven die al tientallen jaren aan het ontwikkelen zijn, en om een beeld te geven: de ontwikkeling van het gezichtsserum heeft ongeveer twintig jaar geduurd omdat de enzymtechnologie achter het product zeer complex is.

We hebben al jaren een zeer ervaren chemicus aan boord, die heeft gewerkt aan de ontwikkeling van huidverzorgingsproducten. Zij heeft de ontwikkeling kunnen versnellen. Daarnaast hebben we een goede samenwerking met een gerespecteerd onderzoeksbureau.

Steekt er niet veel werk en tijd achter de ontwikkeling en zijn er veel zaken om aan te denken ?
Zeker, er zijn veel dingen te overwegen en juist kleine dingen vergen vaak meer tijd dan men zich realiseert. Meestal test je vele formules tegelijkertijd en de meningen van mensen verschillen vaak, bijvoorbeeld, of de crème dikker moet zijn, eerder moet intrekken enz. Als je de meest veelbelovende formules hebt gevonden gaan die door de levenscyclustesten, want we moeten er natuurlijk wel zeker van zijn dat we geen schadelijke producten verkopen. Alle elementen moeten in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving en de producten moeten worden geregistreerd voordat je kunt beginnen met verkopen.

Hoe zijn de faciliteiten voor onderzoeken en testen van de huidverzorgingsproducten hier in IJsland?
Het was onze droom dat er een soort van hotel laboratorium beschikbaar zou zijn waar de start-ups konden profiteren van alle tools die nodig zijn voor het onderzoek, maar dat is er helaas niet. Het was één van de grootste kostenposten bij de ontwikkeling van de producten; apparatuur en de huur van onderzoeksfaciliteiten. Het is niet gemakkelijk om aan goede onderzoeksfaciliteiten te komen, maar we zijn ervan overtuigd dat een aantal kleine bedrijven hun krachten zouden kunnen bundelen om er allemaal beter van te worden.

Wat maakt goede huidverzorgingsproducten goed?
Wij denken dat het gaat het om de kwaliteit van de ingrediënten. Wij willen geen product presenteren waarbij twijfel zou bestaan over de ingrediënten omdat de huid een heel belangrijk orgaan van het lichaam is. Alles wat we op de huid smeren gaat het lichaam in. Daarom moet je uiterst zorgvuldig zijn met de producten die je op je huid smeert, ze zouden van een zodanige kwaliteit moeten zijn, dat je ze ook zou kunnen slikken. Wij bieden beide; puur, natuurlijk en effectief.


Waarom zijn we zo ver met de ontwikkeling van de huidverzorging, maar niet met make-up producten?
Dat is een goede vraag! Al speculerend, zou ik denken dat de reden is dat IJsland niet veel grondstoffen heeft voor dit soort producten en import is heel kostbaar. Ik kan me ook voorstellen dat er weinig expertise is in het land.

Is er veel vraag naar IJslandse schoonheidsproducten?
Er is een grote vraag naar allerlei lokale producten van reizigers die IJsland bezoeken, waaronder IJslandse schoonheidsproducten. IJsland heeft het imago van schoonheid en ongereptheid en het is geweldig om ons daarmee in het buitenland te profileren. Dat gezegd zijnde zijn mensen natuurlijk altijd op zoek naar producten die goed werken en dan maakt het echt niet uit waar het product vandaan komt. Het bewustzijn voor pure ingrediënten wordt ook steeds belangrijker. Dus hoewel het mogelijk is om aandacht te krijgen voor lokale producten, ze moeten wel goed werken om te slagen. Onze producten zijn zeer werkzaam en schoon en ik ben er trots op te kunnen zeggen dat buitenlandse dermatologen erg onder de indruk zijn van de producten die ze hebben uitgekozen om te verkopen. We verkopen ook al in het buitenland en zijn bijvoorbeeld recent samen gaan werken met een leuk bedrijf in Nederland dat alleen maar pure en IJslandse producten verkoopt. We zijn erg optimistisch over de toekomst.

 
Is het merk opgericht uit passie of als een goede business idee?
Een combinatie van passie en business! We konden zelf moeilijk huidverzorgingsproducten vinden, die actief waren zonder schadelijke chemicaliën en we vonden het tijd te dat te veranderen. We zagen ook een kans in de markt waar de makers van huidproducten uitsluitend producten leveren die je op de huid smeert. Wat we innemen is nog belangrijker voor de huid en we wilden producten ontwikkelen die samenwerken om de huidverzorging van binnen en van buiten aan te pakken en goed zijn voor je huid en je gezondheid.

Bekijk de producten van Feel Iceland

 

 

Achtergrondinformatie

Naam van het merk: Feel Iceland
Start van het merk: 2013
Werkzame stof: Marine collageen en enzymen

Oprichters en opleiding:

  • Hrönn Margrét Magnúsdóttir
    MSc International business
    BSc Business

  • Kristín Ýr Pétursdóttir
    MSc Cultural Management
    BA Graphic Design

 

Contact

Vul onderstaand formulier in om contact met ons op te nemen.

iDeal

Sitemap | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookies

Webdesign by Applepie