Dropi: het design
Een Deense droom in IJsland
De creatie van een logo
IJsland 2013, met droge slijmvliezen adem ik de heldere en scherpe IJslandse lucht, een lichtelijk stekend gevoel in de longen. Een pure vreugde, compleet met het aftasten van de complexe en wilde natuur. Steen, rots, lava, zee, lucht, bergen, rimpelingen van de golven, ijs, regen, sneeuw en zon. Al die tijd zingt mijn psyche over een verleden waar landgenoten zich hier vestigden in hun zoektocht naar geluk en wijnland.
Ja, ik ben een Deen en een grafisch ontwerper, hou van zwart en wit en kom uit de appendix van Europa. Blij met het contrast met mijn eigen gezellige, platte, vruchtbare landbouwland. Als een reiziger, zijn al mijn zintuigen open en gemakkelijk te beïnvloeden. Een groot genot dat iedereen zou moeten beleven, van tijd tot tijd. Maar voor een ontwerper is aanvoelen ook een professionele tool, die met woeste en gulzige honger de innerlijke denktank voedt.
Op deze eerste reis naar IJsland, bevond ik me toevallig op een etentje met een IJslandse familie, eigenaar van een visfabriek. Zij waren plannen aan het ontwikkelen voor de productie van visolie. Ik voelde dat een deel van hun verhaal me nog niet helemaal duidelijk was - hoe zou het product worden genoemd en hoe zou het moeten worden gepresenteerd? Alle ingrediënten voor een ontwerp waren aanwezig en voor een professioneel ontwerper was het moeilijk om een project als dit te weerstaan. Ik was verslaafd.
Denk design! Verbeeld je een ontwerp, op een innerlijke, subtiel niveau. Dat gaat vooraf aan het fysieke ontwerpen. Verbeelding is gebaseerd op van alles. Van ervaringen en vooroordelen tot werkelijke indrukken en gevoel. Een plek, een vorm van bewustzijn diep in het brein, die onverklaarbaar is in al zijn complexiteit, maar toch echt is in zijn visueel creatieve vorm. Een bewustzijn dat zo echt is als een droom kan zijn.
Tijdens de nacht na het diner begon mijn innerlijke ontwerpmachine te tuimelen over vissoep, lava en ijs, want in de ochtend werd ik wakker met een kristalhelder beeld op mijn netvlies: gebeiteld als een rune in mijn bewustzijn, zie ik een visolie logo. Zijn eenvoudige semiotiek vertelt zijn eigen verhaal van vis tot olie, van vroeger tot nu. Maar het beste van alles, de natuur en de dromen lieten me de vorm zien, ik moest dat in alle nederigheid gewoon tekenen en ontwerpen.
Henrik Bekker